تبلیغات
پلاگیوس - ویژگی های حضرت مریم در اسلام و مسیحیت

    

 http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSP90wSaZDfzS9_hBIbHhILEcijG40LblEV6wOjUnRr7_DxYLE4

در اعتقاد مسیحیان، پس از حضرت عیسى(علیه السلام) هیچ شخصیتى از موقعیت و جایگاه حضرت مریم(علیها السلام) برخوردار نیست. در طول تاریخ، كلیسا كوشیده است با توصیفاتى هم چون بكارت و پاكى و معراج حضرت مریم(علیها السلام)، چهره ى ممتاز این بانوى مقدس را ترسیم كند. اما آن چه از خود اناجیل در مورد این شخصیت قابل برداشت است با آن چه از تعالیم ارباب كلسیا دست مى دهد، تا حدودى متفاوت است.

 

آیاتى كه از كتاب مقدس در مورد حضرت مریم مى توان ملاحظه نمود زیاد نیستند و اصولاً آن بانو در كتاب مقدس حضورى كم رنگ دارد. مهم ترین تجلیلى كه اناجیل درمورد حضرت مریم(علیها السلام) دارند راجع به «آبستن شدن آن بانو به فرزندى موعود است كه وارث تاج و تخت پدرش داوود خواهد شد. اما چگونگی این آبستن، چهره اى استثنایى از حضرت مریم(علیها السلام) ارائه مى كند؟ نویسنده اى مسیحى چنین پاسخ مى دهد: تولد خداوند مجسّم از یك دوشیزه، پیشنهادى از ناحیه ى فرشته ى خدا بود كه مریم(علیها السلام) مى توانست آن را نپذیرد، اما وى با اطمینان كامل به محبت خدا، و اشتیاقش براى پذیرش ننگ اجتماعى، كه به خاطر تولد كودك بدون ازدواج، به او نسبت داده مى شد، نقش بزرگى در نجات بشریت ایفا كرد.

 

دوشیزگى حضرت مریم(ع)

به گفته ى كتاب مقدس، حضرت مریم(علیها السلام)، در عقد شخصى به نام یوسف بود; اما قبل از آمیزش با همسر خود، او را از «روح القدس» حامله شد و تا زمان تولد حضرت عیسى(علیه السلام) با وى هم بستر نشد. از عبارت فوق برمى آید كه حضرت مریم، پس از تولد حضرت عیسى(علیه السلام) به نكاح یوسف در آمد; بنابراین «باكره بودن» حضرت مریم، تنها تا زمان تولد حضرت عیسى(علیه السلام) است. ضمن این كه كتاب مقدس، به وجود خواهران و برادرانى براى حضرت عیسى اشاره كرده است. پروتستان ها كه كتاب مقدس را بر سنت كلیسایى مقدم مى دارند، معتقد به دوشیزگى حضرت مریم(علیه السلام) تا زمان تولد حضرت عیسى هستند و وجود چهار پسر و چندین دختر را براى حضرت مریم ذكر كرده اند. اما كاتولیك ها و ارتدكس ها، حضرت مریم(علیها السلام) را تا پایان عمر باكره مى دانند و به استناد سنت كلیسایى كه از پدران باقى مانده است، متون كتاب مقدس را تأویل مى كنند. از نظر آنها، منظور عبارت هایى كه یعقوب و یهودا را برادران عیسى(ع)معرفى مى كنند، برادران دینى است، و منظور از فرزندان مریم نیز، فرزندان عمو و یا فرزندان خاله ى اوست. از رساله هاى سده ى نخستین مسیحى مى توان دریافت كه اعتقاد به باكره بودن حضرت مریم(ع) تا پایان عمر، گرچه عقیده اى ضرورى و همگانى به شمار نمى آمده، در میان دانشمندان رایج بوده است.

 

پاكى حضرت مریم(ع)

با وجودى كه مسیحیان معتقد به آموزه ى «گناه ذاتى» هستند و تمام انسان ها را تا زمانى كه غسل «تعمید» انجام نداده باشند، گناهكار مى شناسند، درمورد حضرت عیسى و مریم استثنا قایل شده اند و حكم به طهارت و پاكى آن دو مقدس مى كنند; با این تفاوت كه در مورد حضرت عیسى قایل به پاكى اوّلى و ذاتى، هستند، اما در مورد حضرت مریم این سؤال وجود دارد كه از چه زمانى وى از گناه مبرّا شده است؟ نویسنده اى مسیحى مى نویسد: آنسلم (1033 ـ 1109 م) بر این باور بود كه مریم با گناه اولیه به دنیا آمده است. برخى، از جمله آكویناس (1225 ـ 1274 م) معتقد بودند كه وقتى نطفه ى مریم بسته شد، گناه اولیه در او وجود داشت، اما پیش از آن كه به دنیا آید از هر گناهى تطهیر شد; و بالاخره داتز اسكوتوس (1265 ـ 1308 م) این نظر را مطرح كرد كه لقاح حضرت مریم «لقاح مطهر» بوده است.. . استدلال وى بر این اساس بود كه محفوظ نگاه داشتن وى از گناه اولیه، از تطهیر كردن او از این گناه، عملى كامل تر محسوب مى شود. از دید او، عیسى مسیح به عنوان نجات دهنده ى كامل باید كسى را به كامل ترین طریق ممكن نجات بخشد و براى چنین نجاتى چه كسى را مناسب تر از مادر او مى توان یافت؟ موضوع لقاح مطهر تا مدت ها مورد اختلاف بود، اما در نهایت كلیساى كاتولیك آن را پذیرفت. در سال 1854 م، پاپ پیوس نهم در یك فرمان پاپى كه به نام «Ineffabilis Deus» مشهور است، آموزه ى «لقاح مطهر» را یكى از اصول ایمانى كلیسا معرفى كرد. این فرمان در شوراى واتیكان اول (1870 م) یكى از اركان ایمان در مذهب كاتولیك گردید.

 

معراج حضرت مریم(ع)

حضرت مریم(علیها السلام)اكنون كجاست؟ آیا او هم چون فرزندش زنده و در آسمان هاست یا در دل خاك آرمیده است؟ كتاب مقدس در این باره چیزى نمى گوید. تنها نكته اى كه از اناجیل استفاده مى شود این است كه مریم(علیها السلام) در زمان مصلوب شدن عیسى(علیه السلام) در كنار وى حضور داشته است. پیش تر پروتستان ها معراج حضرت مریم را مردود یا دست كم بدون دلیل مى دانند; ولى كاتولیك ها بر این باورند كه حضرت مریم(علیها السلام) به آسمان ها رفته است. در سال 1950 م، پاپ پیوس دوازدهم این باور را جزء اصول ایمانى تعریف كرد. وى اعلام كرد: به كلیسا الهام شده است كه مریم نیز هم چون مسیح، به طور یقین، با همین بدن به آسمان صعود كرده است. هم وطنان ارمنى ما «15 اوت» را سالگرد عروج حضرت مریم مقدس(ع) مى دانند و این روز را جشن مى گیرند. آموزه ى صعود حضرت مریم نه صرفاً تصدیق یك رویداد، بلكه بنیان مجموعه اى از باورها، هم چون «ملكه ى آسمان بودن» و مقام «شفاعت» و «واسطه بودن بین ما و خدا» و «شریك بودن در امر نجات» است. رسمیت یافتن آموزه ى معراج حضرت مریم از زاویه ى دیگرى نیز قابل توجه است: این نظریه مى تواند از یك سو پیوندى میان مسیحیت و ادیانى كه به الهه ها احترام مى گذارند برقرار كند; و از سوى دیگر، فمینیست هایى را كه به دنبال ارتقاى مقام زن، به «خدا بانوان» چشم دارند، به خود جلب كند. مریم(ع) چهره ى زنانه ى خدا را آشكار كرد، كه اگر او نبود، كاملاً مردانه ظاهر مى شد. روان شناسى به نام كارل گوستاو یونگ زمانى نوشت كه: اعلام عقیده ى صعود مریم در سال 1950 م، مهم ترین حادثه در جهان مسیحیت از زمان «اصلاحات» بود; چون جنس مونث را تا مكان امنى در الوهیت مسیحیت بالا برد.

 

حضرت مریم(ع) در قرآن مجید

تنها زنى كه نامش به صراحت در قرآن ذكر شده، حضرت مریم(علیها السلام)است. نام وى 34 مرتبه در قرآن آمده، كه رقم بسیار بالایى است; افزون بر این كه سوره ى نوزدهم قرآن به نام او و سوره ى سوم قرآن نیز به نام «آل عمران» كه خانواده ى اویند نام گذارى شده است. قرآن مجید ویژگى هاى بسیار ارزشمندى براى حضرت مریم(علیها السلام) ذكر مى كند: او دختر پیامبرى به نام «عمران» است و تحت تكفّل حضرت «زكریا» بزرگ شده است و مادرش بنابر نذرى كه داشت او را «محرّر» ساخت. محرّر كسى است كه از تحت تسلط پدر و مادر رها شود تا تمامى اوقات خود را در عبادت خدا سپرى كند، ملازم معبد باشد و جز براى امور ضرورى خارج نشود. از دید قرآن، حضرت مریم(علیها السلام) در محراب عبادت از ارزاق شگفت انگیز الهى بهره مند مى شده است. در جاى دیگر، قرآن مجید، حضرت مریم(علیها السلام) را به گونه اى منحصربه فرد توصیف نموده است: و آن گاه كه فرشتگان گفتند: اى مریم! همانا خداوند تو را برگزید و پاكیزه گردانید و بر زنان جهان برترى بخشید. اى مریم! فرمان بردار پروردگارت باش و همراه نمازگزاران سجده و ركوع كن. چنان كه ملاحظه مى شود، قرآن مجید، چهره اى به مراتب برتر و والاتر نسبت به اناجیل از حضرت مریم(ع)نمایان مى سازد; او را زنى برگزیده و پاك و ممتاز معرفى مى كند و در پى این پاكى و عصمت است كه فرشته ى خدا بر او نازل مى شود، تا به او فرزندى پاك سیرت بخشد: روح الهى در او دمیده مى شود و از خداوند معجزات بسیار مى بیند. در نهایت خداوند، حضرت مریم را الگویى براى همه ى كسانى كه ایمان آورده اند معرفى مى كند.

 

پرستش حضرت مریم (ع)

قرآن مجید، نصارى را متهم به پرستش حضرت مریم(علیها السلام) كرده و این اقدام آنان را نكوهیده است. ممكن است یك مسیحى این اتهام را نپذیرد و پرستش حضرت مریم(علیها السلام) را انكار كند و نسبت دادن اعتقاد به الوهیت مریم به مسیحیان را نسبتى ناروا بداند، به خصوص كه مریم مقدس یكى از شخصیت هاى سه گانه ى تثلیث نیست. علامه طباطبایى به عنوان یك مفسر قرآن، این مسئله را بررسى و با توجه به سخنان دانشمندان مسیحى اثبات مى كند كه این نكته ى قرآنى كاملاً مقرون به صحت است. تونى لین نیز به پرستش حضرت مریم در برخى از شهرهاى اروپایى اشاره مى كند: در قرن شانزدهم میلادى برخى از شهرهاى اروپایى به پرستش مریم باكره مشهور بودند، كه مى توان به شهر «اینسیدلن» اشاره كرد. نویسنده اى مسیحى نیز معتقد است كه عقیده شراكت مریم(ع) در تثلیث ممكن است از فرقه ى گمراه «كولى ریدى» كه بیش از دو قرن قبل از ظهور محمد(صلى الله علیه وآله)در عربستان بوده اند، نشئت گرفته باشد. در این باره ذكر نكته اى كه برخى از نویسندگان اسلامى بدان تفطن داده اند، بسیار مفید است: به نظر مى رسد، آن چه مورد نظر قرآن است، پرستش عملى حضرت مریم است، نه اعتقاد به اولوهیت وى. قرآن كریم در مواردى از پرستش عملى و احترام فوق العاده در حد احترام به خداوند، به «الوهیت» تعبیر كرده است; چنین تعبیرى را در تشریح دنیاگرایى گروهى از مردم هم مى توان یافت: آیا ندیدى كسى را كه هوس خویش را «معبود» خود قرار داده است. با این توضیح مى توان ادعا كرد كه امروزه هم بسیارى از مسیحیان، مریم را در مقام مادر خداوند مى پرستند و در مقابل تصویر و مجسمه ى او به عبادت مى پردازند. در خاتمه توجه به این نكته خالى از لطف نیست كه مى توان از جایگاه ویژه ى حضرت مریم(علیها السلام) در میان مسلمانان و مسیحیان به نتیجه اى راهبردى رسید و آن این كه، برخلاف حضرت عیسى(علیه السلام) كه در عین برخوردارى از مقامى والا در میان پیروان دو دین بزرگ آسمانى، به محور اختلافات اساسى دو دین در آموزه ى تثلیث و تجسیم، بدل شده است، مریم(ع)شخصیتى است كه مى تواند محور تفاهم و گفتوگوى سازنده میان پیروان اسلام و مسیحیت باشد. الگویى كه از شخصیت این بانوى ارزنده و دیگر بانوان بزرگ، هم چون حضرت زهرا(ع) به دست مى آید، مى تواند در پى گیرى سیاست ها و راهبردهاى مشترك دو دین آسمانى مفید باشد. تقویت عفاف، به ویژه از راه تأكید بر معنویت گرایى، عبودیت، راست گویى و خدمت به بندگان خدا از محورهاى اساسى این سیاست است.

1- مسیحیت، مؤلف: سید محمد ادیب آل على، ناشر: انتشارات مركز مدیریت حوزه علمیه قم

 

          2- مسیحیت، هاروى كاكس، ترجمه عبدالرحیم سلیمانى اردستانى، ص 67 -71

 

          3- كلام مسیحى، توماس میشل، ترجمه حسین توفیقى، ص 67

 

          4- مسیحیت شناسى مقایسه اى، محمدر ضا زیبایى نژاد، ص 27-32

 

          5- تاریخ تفكر مسیحى، تونى لین، ترجمه روبرت آسریان، ص 476-477، 489، 277

 

          6- تفسیر المیزان، علامه طباطبایى،ج 3، ص 170

 طهور دانش


viagra generic
سه شنبه 23 مرداد 1397 03:05 ق.ظ

Wow loads of beneficial information.
buy viagra pharmacy rx online viagra viagra buy viagra online pharmacy viagra viagra online pharmacy levitra buy kamagra viagra viagra cheap levitra viagra online prices where can i buy viagra online safely where can i buy cheap viagra sildenafil without prescription uk
Cialis online
دوشنبه 7 خرداد 1397 02:18 ق.ظ

You have made your point.
only now cialis for sale in us american pharmacy cialis buy cialis online nz can i take cialis and ecstasy tadalafil 20 mg cialis 20 mg best price cialis 5 mg low cost cialis 20mg click now buy cialis brand cialis free trial
Cialis prices
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 03:46 ق.ظ

Nicely put, Thanks!
cialis price in bangalore brand cialis generic cialis pas cher paris buy cheap cialis in uk wow look it cialis mexico sublingual cialis online acheter cialis meilleur pri cialis generic cuanto cuesta cialis yaho buy brand cialis cheap
Generic cialis
جمعه 7 اردیبهشت 1397 06:56 ب.ظ

With thanks. Lots of facts!

generic cialis pro generic cialis pill online cialis patentablauf in deutschland generic cialis tadalafil cialis en mexico precio cialis 5mg cialis therapie buying cialis in colombia cialis daily reviews cialis ahumada
Viagra 5mg prix
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 03:51 ق.ظ

Incredible lots of terrific tips.
viagra generic online pharmacy how do i order viagra online buy viagra pharmacy viagra nz buy buy viagra alternative buying viagra in china buy viagra where canadian viagra rx pharmacy viagra viagra online without
Cialis online
جمعه 17 فروردین 1397 07:33 ب.ظ

Cheers, An abundance of write ups.

cialis patentablauf in deutschland cialis lowest price generic cialis at the pharmacy prices on cialis 10 mg generico cialis mexico generic cialis enter site 20 mg cialis cost cialis uk next day tadalafil generic cialis 50 mg soft tab
Generic cialis
جمعه 3 فروردین 1397 03:57 ب.ظ

Thanks a lot. Awesome information.
cialis cuantos mg hay cialis daily dose generic cialis baratos compran uk brand cialis generic comprar cialis 10 espa241a cialis canadian drugs 5 mg cialis coupon printable cialis diario compra we choice free trial of cialis cialis patentablauf in deutschland
http://yvonePrenger.jimdo.com/
شنبه 14 مرداد 1396 08:47 ق.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point.

You clearly know what youre talking about, why throw away
your intelligence on just posting videos to your site when you could be giving us
something informative to read?
Indira
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:33 ب.ظ
Every weekend i used to go to see this web site, for the reason that i want enjoyment, since this
this site conations actually pleasant funny stuff too.
Verla
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:40 ب.ظ
you are really a just right webmaster. The site loading velocity is amazing.
It sort of feels that you are doing any unique trick. Furthermore, The contents are masterwork.
you have done a excellent process in this subject!
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 01:52 ق.ظ
Wow, that's what I was seeking for, what a stuff! existing here at this blog, thanks admin of this web page.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر